Svatováclavské rohlíčky

22.09.2023 09:12

Suroviny:

250 g hladké mouky

140 g másla (nebo rostlinného tuku)

2 žloutky

20 g droždí

1KL cukru

cca 100 ml mléka

sůl

Na namáčení:

cca 150 g másla a rum podle uvážení a chuti (já s ním moc nešetřím)

Na obalení:

moučkový cukr

 

Postup:

Do vlažného mléka přidáme cukr a rozdrobíme do něj droždí, neháme vzejít. Změklý tuk utřeme, přidáme žloutky, mouku, zkynuté droždí a sůl. Vypracujeme těsto, které je dost řídké. Necháme jen chvilku odpočinout. Pak děláme malé rohlíčky a na plechu vyloženým pečícím papírem je necháme trochu vykynout. Rohlíčky dáváme víc od sebe, při pečení poměrně dost nakynou.

Pečeme ve středně vyhřáté troubě při 170 °C do růžova. Upečené, ještě teplé, máčíme v rozehřátém másle smíchaným s rumem a obalujeme v moučkovém cukru.

Poznámka: Jak jsem zmínila, těsto je poměrně řídké a proto pro rychlou a čistou práci doporučuji tento postup: Do malé misky nasypeme trochu hladké mouky a kávovou lžičkou z těsta vykrajujeme malé kousky, které obalíme v mouce, zakulatíme, vytvoříme váleček a ten zahneme do tvaru rohlíčku. Za necelých deset minut jsem měla tímto způsobem připraveno 50 rohlíčků a hlavně - moje ruce byly čisté.

 

Celková doba přípravy cca 1 hodina 20 minut

cca 50 ks

 

Blíží se 28.září a jistě přemýšlíte o tom, co svým Václavům, Vendům, Václavíčkům či Venouškům připravíte dobrého na zub. Dnes Vám předkládám recept na rohlíčky podle prvorepublikového receptu tak, jak je připravovala moje paní tchyně. Mohli jsme se po nich všichni „utlouct.“Když o tom tak přemýšlím, tak jsem tento recept ještě nikdy v žádné své kuchařce nepublikovala, takže má dnes premiéru právě zde, v ČRO Plzeň. Jen jsem zvědavá, kdy se tento recept záhadným způsobem opět dostane na internet. Zjistila jsem totiž, že maximálně do 10 - 14 dnů po odvysílání mých receptů se na internetu objeví tentýž. Někdy s malou obměnou, jindy se opisovatel ani nesnaží, aby si upravil text a uvede ve znění, jak ho uvádím já. Inu, to je ta moderní doba.